季節のトレンド、一貫したトレンドの一つともいえる2015年春夏キャンペーンの広告ヴィジュアル。対照的な2枚の写真を組み合わせた「Diptych」スタイル。
It’s one of the seasons most consistent trends yet it has little to do with the clothes and accessories being featured. The use of diptychs and dual contrasting images is currently dominating Spring/Summer 2015 fashion campaigns (English Continues below Japanese)
もっとも目を引いたのはフォトグラファー、ジェイミー・ホークスワースによるミュウミュウの最新リゾートキャンペーン。枯れた一本の木が立つ冬の寒々しい風景とスタジオで撮影されたモデルのナタリー・ウェストリングとの並置。ジュリア・ロバーツを起用したジバンシィの2015年春夏キャンペーンでは、スタジオで撮影された白黒写真に対し抽象的な風景画像を対比。プラダでは、モノクロ画像とカラフルなアクセサリー写真を組み合わせ。ティム・ウォーカーによって撮影されたランバンでは、母娘や兄弟でのショット。ウェーバー、リーボヴィッツ、テラーの3部作で完成したルイ・ヴィトン「シリーズ1」 2014年秋冬キャンペーン。「シリーズ2」では、ゲスキエールのミューズ、フレジャ・ベハを起用した独自の表現スタイルを継続。SNS上でキャスティングを行い新たなエネルギーの具現化に試みたマーク バイ マーク ジェイコブスの2015年春夏キャンペーン(異なる角度から撮影した2枚の作品)。セリーヌは、女性作家のジョーン・ディディオンと、15歳でパリ・オペラ座のバレエ団に入団したマリ=アニエス・ジロらを起用。エディ・スリマンによるサンローランでは、これまでのモノクロヴィジュアルとは逆で、色をヒントに70年代にフォーカス。サンローランのブラックデニムを着用した上半身裸のヤングモデル。隣には、彼の居住スペースの一部から撮影された写真が並置(あえて白いスペースを多く使用するのも今シーズンの特徴だろう)。ディオールはサンローラン同様白いスペースを活かし、ロゴ部にグラフィックを施した新作キャンペーン。ステラ・マッカートニーは、スタジオと海辺でのショットを組み合わせた自然体な仕上がりに。モデルには、ナタリア・ボディアノヴァを起用。ラストは、フォトグラファー、ウィリー・ヴァンダピエールによって撮影されたラフシモンズの2015年春夏キャンペーン。白黒に対して赤の衣装を身につけた異なる2枚の写真。彼の両親が昔撮ったというポラロイド写真や映画「ジョーズ」のワンシーンをフロントとバックで見せている。ラフといえば、「北斎」や「漂流者」の文字をのせたグラフィックでも話題に。シャツの前身頃には「RS」のワッペンがあったり、カタカナで「ラフシモンズ」と施された刺繍のモチーフ。とにかくジャポニズム全開だった2015年春夏コレクション。
マルチフォーマット形式のレイアウトを選択する理由の一つとして、通常シーズンの立ち上げ期に雑誌の広告ページに登場するファッション広告キャンペーン。今に始まったことではないが、21世紀に入りSNSが短期間で普及したのは皆ご存知なはず。情報が簡単に入手できるのと同じで、広告キャンペーンもインスタグラムやツイッター上(リグラム/リツイート)に出回っている。コンテンツのニュース項目として紹介されているのも事実(印刷物として市場に出る前に)。良いか悪いかは別として、顧客を退屈させるという危険さえも感じてしまう。スクリーン(PC)とのニラメッコで疲れ目になる要素。1枚のイメージ写真よりも「Diptych」で対照的な2枚の写真を並置することで、物語が生まれる。ブランド側のイメージはもちろん、見る人それぞれの解釈方法があるのも魅力の一つ。ストーリーを伝える「Diptych」でロマンチックな概念。
今シーズンは印象に残るキャンペーンイメージが多数登場した。名高いメゾンブランドに新しく就任したクリエイティブ・ディレクターたちが、訪れる季節と共にブランドの一面を表現。残念なことに、これらのイメージに欠けている重要な要素として人種の多様性があげられる。
Miu Miu’s Resort Ad’s were a stand out in the initial release of such imagery, Photographer Jamie Hawkesworth’s atmospheric landscapes juxtaposed with studio shots of model Natalie Westling. GIVENCHY cast Julia Robert’s photographed in black and white presented contrasted by an abstract color landscape image. PRADA teamed a monochrome model model shot with a colorful accessories still life (go get them bag sales!) whilst Tim Walker Photographed a family affair for LANVIN, models and daughters for the Women’s and siblings for the mens, a full body and bust up shot of each. LOUIS VUITTON’s Fall/Winter 2014 Series 1 Campaign outdid all of these with the dynamic use of three Photographer’s (Weber, Leibovitz, Teller) to launch the Ghesquire Girl into the fashion limelight. We were smitten. Spring/Summer’s SERIES 2 campaign continues with a close looks at the covetable shoes and bags that are establishing a new order at LV. Marc by Marc Jacobs instagram cast Ad’s embody the renewed energy of the brand under Katie Hillier and Luella Bartley. They too utilize dual angle shots of the same model. Teller’s celebrated CELINE shot of Joan Didion sits opposite an outdoor photo of French ballet dancer and choreographer Marie-Agnès Gillot in front of a tree. Hedi Sliamne adds a hint of color to his usually black and white shots, a Saint Laurent wearing youth placed next to an image of the space he inhabits, the use of lots of white space is also seen in a lot of Ads this season. Raf Simmons gets graphic for Dior, Stella McCartney features the all-too-important covetable it-bag with, a studio shot contrasted with a relaxed beach scene, and Raf again with his own menswear, two stark images, red against black and white, a front and back shot.
There are many reasons as to why so many brands are choosing these multi-format layouts. It wasn’t too long ago that Campaign Photos weren’t seen until the first magazine issues of a new season. With the emergence of the internet, leaked images were restricted to a few blogs and forums. With the advent of Fashion as part of entertainment culture, Ad’s are featured as news items in themselves, downloaded, retweeted and judged before they’ve even been printed in traditional press. There’s a danger of boring the very same customer they are supposed to entice and multi-faceted Ad’s spread over a season avoid this. Then there’s the element of Attention Deficit Disorder that haunts our screen-weary eyes. Diptychs give us more to take in, they deter us from turning the page or clicking that ‘next’ arrow. One image simply isn’t enough anymore. Beyond the tech talk is the romantic notion that diptychs tell a story and contrasting images convey feeling and brand image beyond the sum total of the items featured, an important visual asset in the age of the ‘wearable’ wardrobe.
There many memorable campaign images this season as newly ensconced Creative Directors establish their aesthetic at storied houses and a new season ushers in new aspects of brands. Sadly one of the few contrasts absent from these images is the diversity of race, which is a real shame.
MIU MIU RESORT 2015 CAMPAIGN
GIVENCHY SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
GIVENCHY MEN SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
PRADA SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
LANVIN SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
LANVIN MEN SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
LOUIS VUITTON SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
MARC JACOBS SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
CELINE SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
SAINT LAURENT SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
DIOR SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
STELLA MCCATNEY SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
RAF SIMONS SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN
COACH SPRING/SUMMER 2015 CAMPAIGN