HARUMI YAMAGUCHI ‘HARUMI GALS’ at NANZUKA GALLERY

70年代前半から活躍しているイラストレーター「山口はるみ」の個展「HARUMI GALS」が、2月28日より渋谷のNANZUKAにて開催される。

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山口とPARCOとの必然的な出会いは、PARCO社長を努めた増田通二が、デパートを美術館や劇場、出版事業などを複合的に備えた文化施設として作るという計画を立て、山口をヘッドハントしたことに由来がある。増田が、アートディレクションを石岡英子、コピーを小池一子、イラストレーションを山口はるみと3人の女性クリエイターに手掛けさせたことからも分かるように、PARCOはいち早く70年代以降の日本社会を牽引する大きなエネルギーとなった「女性」に注目し、その力をビジネスに転用させることに成功。山口の描く女性像は、いわゆるピンナップと呼ばれる男性目線のエロティシズムとはかけ離れて、女性自身が自分の性や存在を謳歌しているように映る。また、山口が70年代に描いたボクシングや野球、スケートボードなどをする女性像は、まだ85年の男女雇用機会均等法において法の基で等しく女性が社会進出できる権利が得られていなかった時代において、男性社会へのアイロニーとも読み取る事もできる。

2001年に東京都写真美術館で行われた「女の70年代 パルコポスター展 1969-1986」展カタログでは、上野千鶴子が「男仕立てのエロチシズムのシナリオにのると見せながら、過剰にやりすぎることで男の欲望を解体し、女の身体を男の手の届かないところへと理想化する」(「女(おんな)という思想」)と山口の作品を評している。

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エアブラシで描くイラストレーションは、アメリカのエスクァイア・マガジンやプレイボーイ誌のピンナップで著名なアルベルト・バルガスが先駆者として世界的に著名ですが、まだ日本では70年代初当時山口はるみの他にエアブラシで著名なイラストレーターはおらず、その後70〜80年代にかけて日本の広告業界を席巻したスーパーリアルイラストレーションの先駆者としても、山口の功績は語られる事でしょう。

今回の展覧会では、山口のPARCO時代のエアブラシ作品を中心に、残された作品の中から厳選された秀作数十点を展示予定。

島根県松江市生まれの山口、東京芸術大学油画科卒業。
西武百貨店宣伝部に就職後、フリーランスとなり、1969年PARCOのオープンと同時にその広告制作にイラストレーターとして参加。1972年よりエアブラシを用いた女性像を描き、一躍時代を象徴するイラストレーターとなる。

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Airbrush illustrator Harumi Yamaguchi created iconic advertising images throughout the 70’s, a particular standout was her work for PARCO which is the focus of an upcoming exhibition at NANZUKA Gallery in Shibuya.

Yamaguchi was born in Matsue in the Shimane prefecture, and graduated from Tokyo University of the Arts with a degree in oil painting. After working for the publicity department of Seibu Department Stores, Yamaguchi begun her career as a freelance illustrator, participating in the advertising production for PARCO with its opening in 1969. Since 1972 Yamaguchi has depicted female figures using airbrush techniques, instantly establishing herself as an illustrator that symbolized the era.

The encounter between Yamaguchi and PARCO was an inevitable one. Tsuji Masuda whom served as the president of PARCO had established plans for creating a department store that functioned as a cultural facility, collectively combining platforms such as museums, theater, and publishing in addition to retail, and as a result had headhunted Yamaguchi for this endeavor. As could be seen in Masuda’s decision of appointing Eiko Ishioka for the art direction, Kazuko Koike as copywriter, and Harumi Yamaguchi for the illustration, PARCO had soon focused on ‘women’ as a major driving source behind Japanese society of 1970s and onward, further succeeding in diverting this power to the business sector. Yamaguchi’s female figures are far from notions of eroticism as portrayed allegedly through male eyes in the form of pin-ups. On the contrary, the women themselves appear to joyously celebrate their own sexuality and existence. Furthermore, the images of women partaking in boxing, baseball, and skateboarding which Yamaguchi had illustrated in the 70s, could be interpreted as an ironic gesture towards a male-dominant society at a time prior to the establishment of the Equal Employment Opportunity Act in 1985; an era when women were unable to equally advance into society.

In the catalog published in correspondence to “Women of the 70s PARCO Poster Exhibition 1969-1986” that took place at the Tokyo Metropolitan Museum of Photography in 2001, Chizuko Ueno had critiqued Yamaguchi’s works stating, “while appearing to adhere to the scenario of male-tailored eroticism, Yamaguchi deconstructs male desire through her exaggerative depictions. As a consequence, the female body is idealized to a realm unreachable by male hands.” (‘The Idea of the Woman’)

Alberto Vargas, famous for his pin-ups for Esquire magazine and Playboy, is notably the international pioneer of airbrush illustrations. However, in the context of early ‘70s Japan there were no pre-eminent illustrators working with the airbrush medium with the exception Harumi Yamaguchi. It is certain that Yamaguchi’s achievements will continue to receive acclaim as an inaugural figure of super-real illustration that took Japan’s advertising industry of the 70s and 80s by storm.

This exhibition will feature a series of prominent pieces selected from a body of work centering upon Yamaguchi’s airbrush illustrations created for PARCO.

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会期:2015年2月28日 – 4月4日
会場:NANZUKA
時間:11:00 – 19:00(日・月・祝祭日定休)

Harumi Yamaguchi “HARUMI GALS”
NANZUKA GALLERY
Sat 28 Feb – Sat 4 Apr, 2015