エスパス ルイ・ヴィトン東京
Traces of Disappearance(消失の痕跡)
エスパス ルイ・ヴィトン東京は、アンヌ&パトリック・ポワリエ、カスパー・コーヴィッツ、畠山直哉、袁廣鳴(ユェン・グァンミン)による『Traces of Disappearance(消失の痕跡)』展を開催します。
ミュリエル・ラディックとエヴァ・クラウスの2人のキュレーターによって企画された『Traces of Disappearance(消失の痕跡)』展は、観る者に儚く壊れやすい世界の現状について考えさせます。多種多様な表現メディア、芸術的手法、話法を用いることで、これらのアーティストたちとその作品が提起する数々の疑問は、今まさに消失しようとしているものを捉えるきっかけとなるでしょう。
エスパス ルイ・ヴィトン東京のために制作された作品群は、とりわけ儚さや時の流れという問題を提起します。人と同様、永遠ではなく、「時」という概念に縛られている人工物─今回登場するアーティストたちは、保存と変質・腐敗・消滅の相反を起点とし、哲学的概念、美術的な観点から「時」という概念にアプローチします。
「消失」に重きを置いたこれらの作品は、沈思黙考の願望を刺激します。また、ひとつのフロアで展開される作品群は、記録された集合的記憶と、記録されない集合的記憶(アンヌ&パトリック・ポワリエ『Soul of the World』)、「聖地」(カスパー・コーヴィッツ『The Sheer Size of It』)、理想の地(畠山直哉『Mont Ventoux』)、果てはデジタルメディアを用いて再現された人工的な自然界(袁廣鳴 『Disappearing Landscape-Reason to Be a Leaf』)を巡る旅へと来場者を誘います。
エスパス ルイ・ヴィトン東京は、時の流れというこの異色の探求にあたり、準備期間全体を通じて温かい継続したご支援をいただいた、キュレーターのミュリエル・ラディックおよびエヴァ・クラウス両氏、アーティスト各位、ならびに在日オーストリア大使館、在日フランス大使館、台北駐日経済文化代表処の皆様に厚く御礼申しあげます。
TRACES OF DISAPPEARANCE AT ESPACE LOUIS VUITTON TOKYO
January 18th – April 13th 2014
Espace Louis Vuitton Tokyo presents Traces of Disappearance, featuring Anne and Patrick Poirier, Kasper Kovitz, Goang-Ming Yuan and Naoya Hatakeyama.
Traces of Disappearance is an exhibition conceived by curators Murielle Hladik and Eva Kraus, inviting visitors to reflect upon the current condition of a fragile world. Using a wide diversity of media, artistic approaches and discourse, the questions that the Artists and their works broach help us to capture what is about to vanish.
The site-specific artworks produced at Espace Louis Vuitton Tokyo raise, amongst others, the questions of ephemerality and the passage of time. Like human beings, artifacts are not eternal, but subject to the machinations of time. Starting from the contradiction between preservation and decay, the Artists embrace the idea of time by means of philosophical concepts and aesthetic qualities.
Emphasizing the ‘evanescent’, the Artists’ works stimulate our desire for silence and contemplation. Across a single united floor, they take us alternatively on a journey through recorded and unrecorded collective memories (Poirier, The Soul of the World), through a “sacred place” (Kovitz, The Sheer Size of It), through an ideal place (Hatakeyama, Mont Ventoux), or even through an artificial natural world recreated using digital media (Yuan, Disappearing Landscape – Reason to Be a Leaf).
For this unusual exploration of the passage of time, Espace Louis Vuitton Tokyo expresses its gratitude to the curators, Murielle Hladik and Eva Kraus, to the Artists, to the Austrian and French Embassies and to Taipei Economic and Cultural Representative Office in Japan for their kind and renewed support throughout the whole exhibition preparation.